Przejdź do głównej treści Przejdź do wyszukiwarki

Stowarzyszenie Miłośników Historii Szczekocin i Okolic Stowarzyszenie Miłośników Historii Szczekocin i Okolic

Obraz Katastrofy kolejowej pod Szczekocinami w zagranicznych doniesieniach zagranicznych serwisów informacyjnych

Czcionka:

Damian Domżalski

 

 

Obraz Katastrofy kolejowej pod Szczekocinami w zagranicznych doniesieniach zagranicznych serwisów informacyjnych

 

Wstęp

 

            3 marca 2012 roku będzie zapamiętany przez mieszkańców Szczekocin, Polski i całego świata jako dzień tragicznej kolizji pociągów TLK 31101 „Brzechwa” oraz interREGIO13126 „Jan Matejko”, która nastąpiła tego dnia o godzinie 20:55.

            W wyniku tego zdarzenia 16 osób zginęło, a 61 zostało rannych. Wśród ofiar byli Polacy, Amerykanie, Rosjanie,Czesi oraz obywatele Mołdawii i Ukrainy. Wiadomość o katastrofie pod Szczekocinami obiegła cały świat.

            Celem tego artykułu jest przede wszystkim upamiętnienie tragicznych wydarzeń i ich ofiar sprzed dziesięciu lat, oraz ukazanie skali z jaką informacja o nim obiegła świat.

 

Nota metodologiczna

 

            Informacje na których bazował Autor pochodzą z kwerendy serwisów internetowych oraz prasowych, część z nich nie jest obecnie dostępna online. W takim przypadku będzie to wyraźnie zaznaczone aby uniknąć nieścisłości.

 

Europa

 

            Dla czytelników ze Starego Kontynentu wiadomości o katastrofie kolejowej pod Szczekocinami były szczególnie istotne, a w szczególności dla Czechów, Mołdawian i Ukraińców, bowiem obywatele tych państw zginęli w wyniku tego tragicznego wydarzenia i to przekazom
z tych państw przyjrzymy się na początku.

            W Czechach miejscowy internetowy serwis informacyjny idnes.cz, zamieścił informację
o zderzeniu pociągów w Polsce o 7:52, 4 marca 2012. Poza powielanymi w większości serwisów danymi takimi jak opis wydarzenia i jego miejsca oraz przebiegu akcji ratowniczej, czeski portal przytacza informacje przekazane przez Martina Svárovskiego, zastępcy ambasadora Republiki Czeskiej w Warszawie; dotyczące stanu zdrowia jednego z obywateli tego państwa, który po wypadku trafił do szpitala we Włoszczowej.

            Czeski poral odniósł zaistniałą sytuację do tragicznych wydarzeń z roku 1990. Wówczas doszło do podobnej katastrofy kolejowej, a jeden z biorących w niej udziału pociągów – Silesia, jechał nota bene z Pragi do Warszawy[1].

            Jeszcze tego samego dnia idnes.cz publikuje wypowiedzi tych pasażerów, którzy mieli szczęście przeżyć zderzenie pociągów. Jeden z nich Dariusz Wiśniewski jadący z Przemyśla do Warszawy przebywając w ostatnim wagonie w chwili kolizji poczuł jak opisuje silne uderzenie,
a potem pociąg się zatrzymał i zapanowała ciemność. Maszynista wedle opisu jego oraz innych podróżnych miał w ogóle nie hamować, tylko jechać z pełną prędkością. Czeski serwis przytacza historie ludzi, którzy spędzili wiele godzin przygnieceni elementami wraku bądź choć wyszli
z niego o własnych siłach to przeżyli szok widząc co tak naprawdę się stało i jak wiele osób zginęło bądź rozpaczliwie wzywało pomocy. Ranny Czech Marek Sikora, przekazał, że czuje się dobrze mimo odniesionych ran. Lekarze wypisali go po dwóch dniach hospitalizacji[2].

            5 marca 2012 również na stronie portalu idnes.cz pojawia się informacja o przesłuchaniu dyspozytorów oraz o możliwości dostawienia jednemu z nich zarzutu nieumyślnego spowodowania śmierci[3].

            W trzy dni po katastrofie inny czeski serwis internetowy Blesk.cz, publikuje wypowiedzi, tym razem dwójki czeskich obywateli, którzy przeżyli zderzenie. Pierwszym z nich jest Marek Sikora, a druga osoba to jadąca z Krakowa do Warszawy Hana Lipusová.

            Marek Sikora potwierdził, że już czuje się dobrze, ale obudził się w szpitalu, a ostatnie co pamięta to krzyk kobiety, której dziecko przestało oddychać. Hana  Lipusová twierdzi, że czuła się tak jakby spadła na nią lawina kamieni, ale okazało się, że było to tłuczone szkło. Sama nie wie dokładnie jak wydostała się ze zniszczonego wagonu, najpewniej dzięki pomocy innych pasażerów. Na szczęście wyszła z tego zdarzenia bez szwanku[4].

            Mołdawskie serwisy informacyjne nie podają zbyt wielu informacji na temat katastrofy kolejowej pod Szczekocinami. Jeden z największych mołdawskich portali Info Prime Neo (IPN), informuje tylko w doniesieniu z 5 marca, że w wyniku zderzenia dwóch pociągów ranny został Anatolij Gorszczow, obywatel Mołdawii, ale odmówił hospitalizacji. Informacje te przekazał ambasador Mołdawii Iurie Bodrug. Serwis IPN informuje też, że mołdawski premier Vlad Filat wysłał list kondolencyjny do polskiego premiera Donalda Tuska[5].

 

            Na Ukrainie pierwsze informacje o kolizji pociągów pochodzą z 4 marca. Przekazała je   na stronie internetowej najstarsza ukraińska anglojęzyczna gazeta Kyiv Post. Z pierwszych doniesień ukraiński czytelnik dowiaduje się o przebiegu zdarzenia, liczbie ofiar (mowa tu o 15 zabitych i 54 rannych) oraz o obywatelach Ukrainy, którzy jechali feralnymi pociągami[6].

            Jeszcze tego samego dnia Kyiv Post, doprecyzowuje informacje o rannych Ukraińcach. Wedle doniesień serwisu powołującego się na informacje z oficjalnej strony prezydenta Wiktora Janukowycza. Zgodnie z nimi dwoje z pięciu rannych zostało już wypisanych ze szpitala. Gazeta powołuje się również na rozmowę telefoniczną pomiędzy prezydentami Polski i Ukrainy, wedle której pomocy lekarskiej w szpitalu wymagały 3 osoby[7].

            W nieco innym tonie napisany jest artykuł Poland defends rail safety after deadly crash,
z 5 marca 2012 r. Sama katastrofa kolejowa pozostaje w tle dyskusji nad stanem bezpieczeństwa polskich kolei. W 2012 roku w czerwcu odbywały się również mistrzostwa Europy w piłce nożnej w Polsce i na Ukrainie. Taka tragedia na trzy miesiące przed imprezą sportową o takiej skali wzbudziła uzasadnione obawy.

            W artykule pojawia się ogólny zarys wydarzeń z 3 marca 2012 roku, informacje o liczbie zabitych i rannych, doniesienia o ogłoszonej żałobie narodowej oraz podjętej akcji ratunkowej nie tylko przez władze, ale też przez miejscową ludność mieszkającą w pobliżu miejsca zdarzenia.
Za przykład Kyiv Post podał państwa Annę i Grzegorza Sap, którzy pomagali znajdującym się
w pociągach osobom opuścić wraki[8].

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Stany Zjednoczone

 

            Poza Europą, największe zainteresowanie katastrofą pod Szczekocinami panowało
w Stanach Zjednoczonych. Jedną z ofiar śmiertelnych tej tragedii była Amerykanka.

 

            Kalifornijski dziennik The San Diego Union-Tribune publikuje 4 marca artykuł zatytułowany Worst train tragedy in Poland in years kills 16 oparty o doniesienia mediów z Polski
i Niemiec. Dziennik donosi, że w tragicznym zderzeniu zginęło 16 osób, a 58 zostało rannych. Opisana jest również sytuacja z miejsca wypadku, relacje miejscowych przedrukowane z innych serwisów. Dla amerykańskiego czytelnika najistotniejsze będą jednak słowa Benjamina Ousleya, rzecznika Konsulatu USA w Krakowie, w których stwierdza, że wśród zabitych jest obywatelka Stanów Zjednoczonych, a jej rodzina została poinformowana o jej śmierci. Nie pada jednak imię ani nazwisko ofiary, ani żadne szczegółowe informacje. Konsul przekazał tylko, że więcej informacji poda strona polska[9].

            Tego samego dnia ukazuje się kolejny artykuł na stronie internetowej gazety. Tym razem poświęcony jest bezpieczeństwu polskich kolei przed Euro 2012, oraz  cytowane są słowa Tommyego Vietora, rzecznika Rady Bezpieczeństwa Narodowego Białego Domu o kondolencjach ze strony prezydenta Baracka Obamy oraz zapewnienie o wszelkim koniecznym wsparciu dla Polski w tym czasie jako bliskiego sojusznika[10].

            Teksty te opublikował na swojej stronie internetowej również wydawany w Athens w stanie Georgia periodyk Athens Banner-Herald (obecnie bez dostępu on line)[11].

            Identyczne informacje można przeczytać na stronie internetowej teksańskiego czasopisma Lubbock Avalanche Journal[12].

            Bodajże najbardziej szczegółowe informacje odnośnie tragedii pod Szczekocinami podawał serwis Deseter News ze stanu Utah. W serii artykułów publikowanych 4 i 5 marca 2012 roku przedstawiana jest sytuacja na miejscu zdarzenia, komentarze władz samorządowych
i państwowych, komentarze międzynarodowych obserwatorów oraz stałe pytanie o stan bezpieczeństwa polskich kolei[13].  Żadne media nie podały do wiadomości publicznej danych zmarłej Amerykanki.

 

Ameryka Południowa

 

            W Brazylii wiadomość o zderzeniu pociągów była już znana tego samego dnia. Kiedy doszło do kolizji w Brasilii stolicy tego kraju była godzina 17:00. Tamtejszy serwis internetowy Terra Networks donosił o 14 ofiarach śmiertelnych i 60 rannych. Informował również o liczbie pasażerów – 350. Terra przekazywał również słowa ówczesnego premiera Donalda Tuska
o wysłaniu na miejsce katastrofy 450 strażaków i ponad 100 policjantów[14].

            Inny brazylijski portal internetowy R7 donosi powołując się na słowa ministra Jacka Cichockiego, że po katastrofie w szpitalu pozostaje 57 pasażerów. Informuje również, że przyczyną tragedii mógł  być błąd ludzki, nie potwierdza tej informacji jednak jednoznacznie twierdząc,
że ciągle trwa śledztwo mające ostatecznie wyjaśnić przyczyny zdarzenia[15]. Te same doniesienia podaje cyfrowa gazeta Gazeta de Povo wydawana w Kutyrybie w stanie Paraná[16].

 

 

 

 

 

Azja i Australia

 

            The Australian, australijski serwis prasowy 4 marca publikuje informacje, że liczba ofiar śmiertelnych wzrosła do 14[17]. Nowozelandzka gazeta Otago Daily Times na stronie internetowej również donosi, że liczba ofiar tragicznego zderzenia pociągów w Polsce to 14, a nie wyklucza odnalezienia kolejnych ciał[18]. Kolejnego dnia informacja o ilości ofiar została zaktualizowana
i mówiono już o 16 osobach[19].

            4 marca 2012 o 21:17 anglojęzyczny serwis prasowy China Daily przekazuje informacje,
że liczba osób, które poniosły śmierć w wyniku tragicznego zderzenia wynosi 16, zaś 54 zostało rannych[20]. Szerszą relację z Katastrofy pod Szczekocinami przekazuje dziennik Komunistycznej Partii Chin – People's Daily[21]. Do wiadomości chińskiego czytelnika dociera informacja o żałobie narodowej w Polsce, opuszczonych do połowy masztu flagach. Dziennik informuje, że w wyniku katastrofy zginęło 16 osób oraz, że udało się ustalić tożsamość 9 z nich powołując się na słowa ministra Jacka Cichockiego. Chińska gazeta podaje również informacje, że wśród ofiar śmiertelnych szczekocińskiej tragedii jest Amerykanka, a pośród rannych obywatele Mołdawii, Ukrainy oraz Czech.

            Równie szeroką relację przygotował południowokoreański dziennik The Korea Herald.
W doniesieniach z 4 marca 2012 około godziny 20.00 na swojej stronie internetowej, gazeta przekazuje słowa prezydenta Bronisława Komorowskiego, że w katastrofie kolejowej ucierpieli zarówno Polacy jak i obywatele innych państw oraz o ogłoszonej żałobie narodowej mającej trwać aż do zakończenia akcji ratunkowej. Przytoczone zostają w tym artykule również słowa rzecznika Państwowej Straży Pożarnej Pawła Frątczaka informujące o śmierci 16 ludzi, jednocześnie mówiące o ciągle trwającej akcji przeszukiwania wraków pociągu. W poszukiwaniach brało udział również sześć psów tropiących. The Korea Herald informuje również o pasażerach z zagranicy
w tym o rannej osobie z Ukrainy oraz o obywatelach Francji i Hiszpanii, którzy nie ucierpieli
w wyniku katastrofy. W podsumowaniu koreański serwis dodaje, że katastrofa kolejowa pod Szczekocinami to największa tego rodzaju tragedia w Polsce od 1967 roku, kiedy w wyniku kolizji zginęło pod Otoczynem nieopodal Torunia 67 osób, a 62 zostały ranne[22].

            Mniej informacji na temat tragedii z 2012 roku podaje najstarszy pakistański dziennik Dawn (Świt). 4 marca na stronie internetowej gazety pojawia się informacja o 14 zabitych i 60 rannych[23].

            Jeszcze inną wersję wydarzeń przedstawia tajski tygodnik The Phuket News wydawany
w południowo-zachodniej części kraju. Doniesienia z 4 marca 2012 roku opublikowane w Sieci ok 8:00, mówią o sześciu ofiarach katastrofy kolejowej. Przytoczona jest również relacja jednego
z ocalałych pasażerów, która opisuje leżące obok siebie ciała ludzi, w tym jeszcze żyjących, ale przygniecionych przez wrak pociągu[24]. Pół godziny wcześniej taką same informacje publikuje na swojej stronie internetowej stołeczny dziennik z Tajlandii Bangkok Post[25], ale jeszcze tego samego dnia o godzinie 11:32 ukazuje się nowy artykuł, który uzupełnia informacje z Polski. Mowa tym razem już o 15 ofiarach śmiertelnych i 60 rannych. Przytoczona została również wiadomość
o obecności na pokładach pociągów obywateli oraz o przybyciu na miejsce tragedii premiera Donalda Tuska. Bangkok Post przytacza słowa ocalałych ofiar oraz strażaków biorących udział w akcji ratunkowej. Zgodne są one co do opisu tragedii, widoku ofiar i heroicznej walki o życie tych, których można jeszcze ocalić. Strażacy nasłuchiwali krzyków i hałasów i tam przenosili akcje mając nadzieję na uratowanie kolejnej osoby. Dziennik z Bangkoku cytuje słowa strażaka Grzegorza Widawskiego z Ochotniczej Straży Pożarnej w Gołuchowicach[26], opisujące akcje ratunkową jako wielkie wyzwanie[27].

            Ten sam tekst w niemal niezmienionej treści za wyjatkiem liczby ofiar został również opublikowany w filipińskim internetowym serwisie informacyjnym należącym do dziennika Philippine Daily Inquirer z Manili[28]. Filipiński serwis podaje że zginęło 14 osób.

            Bardzo lapidarny i pozbawiony szczegółów opis sytuacji przedstawia na stronie internetowej, najstarszy anglojęzyczny dziennik w Turcji Hürriyet Daily News. Informacja
z 4 marca 2012 wspomina o kilku zabitych i około 60 rannych oraz o niejasnej przyczynie katastrofy[29].

 

Afryka

 

            Informacja o tragicznej kolizji pociągów w Polsce trafiła również do Afryki. Niezależny serwis internetowy z Ghany Ghana News, 4 marca opublikował dwa artykuły poświęcone wydarzeniom spod Szczekocin. Afrykański serwis w pierwszym tekście zatytułowanym Poland suffers deadly train crash near Szczekociny[30], opierając się na doniesieniach TVN 24 oraz BBC przekazuje, że doszło do zderzenia dwóch pociągów. Liczbę ofiar śmiertelnych podaje na 15 zaś rannych na około 50. W dalszej części artykułu dodaje, że z 10 wagonów, 3 zostały zmiażdżone na kształt harmonijki. Pojawia się również informacja o pracach ratunkowych dokonywanych przez strażaków i inżynierów oraz o wsparciu śmigłowców z Warszawy i Wrocławia.

            Drugi artykuł At least 14 dead and doezens injured when two trains collide in Poland, jest bardziej szczegółowy. Relacjonuje on trasę pociągów, podaje czas tragedii oraz liczbę osób na pokładzie oraz to jak zmieniały się w czasie doniesienia na temat liczby ofiar. Najpierw przytacza słowa wojewody śląskiego Zygmunta Łukaszczyka o co najmniej 6 ofiarach śmiertelnych, następnie powołując się na doniesienia przekazane przez polską policję, przekazuje informacje
o 50-60 rannych w tym 30 w stanie ciężkim. Ostatecznie liczba ofiar śmiertelnych ustalona została przez afrykański serwis na 14[31].

            Na kontynencie afrykańskim jeszcze jeden portal informacyjny przekazywał doniesienia
z Polski w tym czasie, był to Independent Online (IOL), południowoafrykańska gazeta internetowa. W dniach 5-6 marca 2012 opublikowała łącznie trzy artykuły. Pierwszy z nich autorstwa Janusza Chmielewskiego i Chrisa Borowskiego informuje o ogłoszeniu przez prezydenta Bronisława Komorowskiego dwudniowej żałoby narodowej. Serwis przybliża okoliczności w jakich doszło do katastrofy. Przytacza identyczny jak wcześniej omawiane periodyki, obraz rzeczywistości, poszukiwania żywych i próby identyfikacji tych, którzy zginęli. IOL podaje, że w katastrofie pod Szczekocinami zginęło 16 osób w tym dwóch maszynistów, oraz że wśród zmarłych jest osoba pochodząca ze Stanów Zjednoczonych. Wstrzymuje się jednak ze wskazywaniem winnych tego zdarzenia ze względu na toczące się w tej sprawie śledztwo[32].

            Jeszcze tego samego dnia w IOL ukazuje się kolejny artykuł mówiący o planowanym postawieniu zarzutów dyżurnemu ruchu, który miał sprowadzić pociąg z Warszawy do Krakowa na niewłaściwy tor. Jednak ten ze względu na stan zdrowia psychicznego po doznanym szoku nie został przesłuchany[33].

            Ostatnie wiadomości z serwisu IOL z RPA mówią o przesłuchaniu drugiego dyspozytora. Jak donosi gazeta internetowa, kobieta została przesłuchana i zwolniona bez postawienia jej zarzutów. Na podstawie informacji przekazanych przez TVN24, IOL informuje, że drugiemu
z dyspozytorów grozi do 8 lat pozbawienia wolności za nieumyślne spowodowanie katastrofy.
W artykule pojawia się również wzmianka o tym, że mężczyzna próbował sfałszować dokumenty, aby ukryć swoją winę[34].

 

Podsumowanie

 

            Tragiczne zderzenie pociągów pod Szczekocinami to bezdyskusyjnie jedna z największych tego rodzaju katastrof w Europie i na świecie. Stała się ona przyczyną cierpienia nie tylko mieszkańców Polski, ale i innych państw, których obywatele byli w tym czasie na pokładzie pociągów. Stała się również jedną z najszerzej komentowanych katastrof w mediach całego świata.

            Dominowały w nich niepewne do końca informacje o dokładnej liczbie ofiar, które były stale aktualizowane, wypowiedzi naocznych świadków i polityków. Opisy zniszczonych wagonów
i walki o życie poszkodowanych.

            Powyższy artykuł stanowiący kompilację doniesień prasowych ze świata niech przysłuży się pielęgnowaniu pamięci o tragedii z 3 marca 2012 roku.

 

 

 

 

 

BIBLIOGRAFIA

 

PRASA  I  PORTALE INTERNETOWE

 

Athens Banner-Herald (USA)

Bangkok Post, 2012 (Tajlandia)

Blesk.cz, 2012 (Czechy)

China Daily, 2012 (Chiny)

Dawn, 2012 (Pakistan)

Deseret News, 2012 (USA)

Gazeta de Povo, 2012  (Brazylia)

Ghana News, 2012 (Ghana)

Hürriyet Daily News, 2012 (Turcja)

idnes.cz, 2012 (Czechy)

Independent Online, 2012 (RPA)

Info Prime Neo [IPN], 2012 (Mołdawia)

Kyiv Post, 2012, (Ukraina)

Lubbock Avalanche-Journal (USA)

Onet Śląsk, 2012 (Polska)

Otago Daily Times (Nowa Zelandia)

People's Daily [人民日报], 2012 (Chiny)

Philippine Daily Inquirer, 2012 (Filipiny)

R7, 2012 (Brazylia)

Terra Networks, 2012 (Brazylia)

The Australian, 2012 (Australia)

The Korea Herald, 2012 (Korea Południowa)

The Phuket News, 2012 (Tajlandia)

The San Diego Union-Tribune, 2012 (USA

 

[1]             idnes.cz, Mezi Varšavou a Krakovem se srazily vlaky, zemřelo 16 lidí, https://www.idnes.cz/zpravy/zahranicni/mezi-varsavou-a-krakovem-se-srazily-vlaky-zemrelo-16-lidi.A120304_075244_zahranicni_ipl, opublikowano 4 marca 2012, aktualizowano 4 marca 2012, dostęp z 10 stycznia 2022.

[2]             Ibidem., Kov skřípal, létali jsme jak pytle, líčí cestující srážku vlaků v Polsku, https://www.idnes.cz/zpravy/zahranicni/kov-skripal-letali-jsme-jak-pytle-lici-cestujici-srazku-vlaku-v-polsku.A120304_110752_zahranicni_ipl, opublikowano 4 marca 2012, aktualizowano 4 marca 2012, dostęp z 10 stycznia 2022.

[3]             Ibidem., Polský prokurátor viní z vlakového neštěstí výpravčího. Ten se zhroutil, opublikowano 5 marca 2012, aktualizowano 5 marca 2012, dostęp z 10 stycznia 2022.

[4]             Blesk.cz, Tragická srážka rychlíků v Polsku: Zpověď Čechů, kteří přežili, https://www.blesk.cz/clanek/zpravy-udalosti/170067/tragicka-srazka-rychliku-v-polsku-zpoved-cechu-kteri-prezili.html, opublikowano 6 marca 2012, dostęp z 10 stycznia 2022.

[5]             Info Prime Neo (IPN), Moldovan hurt in accident in Poland, https://www.ipn.md/en/moldovan-hurt-in-accident-in-poland-7967_996273.html, opublikowano 5 marca 2012, dostęp z 10 stycznia 2021.

[6]             Kyiv Post, Ukrainians injured in Polish train crash, https://www.kyivpost.com/article/content/ukraine-politics/ukrainians-injured-in-polish-train-crash-123622.html, opublikowano 4 marca 2012, dostęp z 11 stycznia 2022.

[7]             Ibidem., Ukrainian news: 2 of 5 Ukrainians injured in Poland train crash dispatched from hospital, https://www.kyivpost.com/article/content/ukraine-politics/ukrainian-news-2-of-5-ukrainians-injured-in-poland-123633.html, opublikowano 4 marca 2012, dostęp z 11 stycznia 2022.

[8]             Ibidem Poland defends rail safety after deadly crash, https://www.kyivpost.com/article/content/world/poland-defends-rail-safety-after-deadly-crash-123649.html, opublikowano 5 marca 2012, dostęp z 11 stycznia 2022.

[9]             M. Ścisłowska,  Worst train tragedy in Poland in years kills 16, [w:] The San Diego Union-Tribune,  https://www.sandiegouniontribune.com/sdut-worst-train-tragedy-in-poland-in-years-kills-16-2012mar04-story.html, opublikowano 4 marca 2012, dostęp z 1 lutego 2022.

[10]           M, Ścisłowska, Poland defends rail safety after deadly crash, [w:] The San Diego Union-Tribune, https://www.sandiegouniontribune.com/sdut-poland-defends-rail-safety-after-deadly-crash-2012mar04-story.html, opublikowano 4 marca 2012, dostęp z 1 lutego 2022.

[11]           M, Ścisłowska, V. Gara, Poland defends rail safety after deadly crash, [w:] Athens Banner-Herald, obecnie zarchiwizowany, opublikowano 4 marca 2012, dostęp z 1 lutego 2021.

[12]           Lubbock Avalanche Journal, Sixteen die in head-on traib crash in Poland, https://eu.lubbockonline.com/story/news/nation-world/2012/03/05/sixteen-die-head-train-crash-poland/15171776007/, udostępniono 5 marca 2012, dostęp z 1 lutego 2022.

[13]           Deseret News, 2 trains collide in Poland killing 15, https://www.deseret.com/2012/3/4/20397546/2-trains-collide-in-poland-killing-15#the-wreckage-of-collided-trains-lies-in-szczekociny-southern-poland-sunday-march-4-2012-polish-prosecutors-have-opened-an-investigation-into-how-a-train-ended-up-on-the-wrong-tracks-after-two-engines-collided-head-on-late-saturday-killing-15-people-and-leaving-54-in-hospitals, opublikowano 4 marca 2012, dostęp z 1 lutego 2022.; Worst train tragedy in Poland in years kills 16, https://www.deseret.com/2012/3/4/20397548/worst-train-tragedy-in-poland-in-years-kills-16, opublikowano 4 marca 2012, dostęp z 1 lutego 2022.; Poland defensd rail safety after dealy crash, https://www.deseret.com/2012/3/4/20397792/poland-defends-rail-safety-after-deadly-crash#a-rescue-worker-tries-to-enter-a-wagon-at-the-train-crash-site-in-szczekociny-poland-sunday-march-4-2012, opublikowano 4 marca 2012, dostęp z 1 lutego 2022.; Polish train crash puts spotlight on rail safety, https://www.deseret.com/2012/3/5/20397742/polish-train-crash-puts-spotlight-on-rail-safety#a-polish-flag-flies-at-half-staff-for-16-people-killed-in-a-train-collision-over-the-weekend-at-the-presidential-palace-behind-a-statue-of-18th-century-polish-hero-prince-poniatowski-in-warsaw-poland-monday-march-5-2012-president-bronislaw-komorowski-called-for-two-days-of-national-mourning-starting-monday-after-the-collision-of-two-trains-late-saturday, opublikowano 5 marca 2012, dostęp z 1 lutego 2022; 2 detained for questioning in Polish train crash, https://www.deseret.com/2012/3/5/20397686/2-detained-for-questioning-in-polish-train-crash#rescue-workers-prepaire-to-remove-a-wagon-from-the-crash-site-in-szczekociny-poland-sunday-march-4-2012-two-trains-running-on-the-same-track-collided-head-on-in-southern-poland-late-saturday-leaving-more-than-a-dozen-people-dead-and-more-than-50-injured-in-the-countrys-worst-train-disaster-in-more-than-20-years, opublikowano 5 marca 2012, dostę z 1 lutego 2022.

[14]           Terra Networks, Choque de trens na Polônia deixa ao menos 14 mortos e 60 feridos, opublikowano 3 marca 2012, https://www.terra.com.br/noticias/mundo/europa/choque-de-trens-na-polonia-deixa-ao-menos-14-mortos-e-60-feridos,559aff0dfbada310VgnCLD200000bbcceb0aRCRD.html, dostęp z 4.stycznia 2021 r.

[15]           R7, Colisão de trens na  Polônia pode ter sido provocada per erro humano, opublikowano 4 marca 2021, https://jornaldebrasilia.com.br/noticias/mundo/colisao-de-trens-na-polonia-pode-ter-sido-provocada-por-erro-humano/, dostę z 4 marca 2021 r.

[16]           Gazeta de Povo, Colisão de trens na  Polônia pode ter sido provocada per erro humano, 57 passageiros permanecem hospitalizados, três deles em estado grave, opublikowano 4 marca 2012, https://www.gazetadopovo.com.br/mundo/colisao-de-trens-na-polonia-pode-ter-sido-provocada-por-erro-humano-75phgjtinkt49u1ldun2eussu/, dostęp z 4 marca 2021 r.

[17]           The Australian, Death tolls rises to 14 in Polish train crash, opublikowano 4 marca 2012, https://www.theaustralian.com.au/search-results?q=Death+tolls+rises+to+14+in+Polish+train+crash, dostęp z 2 lutego 2021, ob. usuniety.

[18]           Otago Daily Times, 14 killed in 'tragic train catastrophe', https://www.odt.co.nz/news/world/14-killed-tragic-train-catastrophe, opublikowano 5 marca 2012, dostęp z 11 stycznia 2022.

[19]           Ibidem., Controler to face charge over fatal train crash, https://www.odt.co.nz/news/world/controller-face-charges-over-fatal-train-crash, opublikowano 6 marca 2012, dostęp z 10 stycznia 2022.

[20]           China Daily, 16 killed, 54 injured in Polish train crash, opublikowano 4 marca 2012, chinadaily.com.cn/world/2012-03-04, dostęp z dniu 4 lutego 2021.

[21]           人民日报 – People’s Daily, Poland mourns victims of most tragic train crash in years, opublikowano 6 marca     2012, en.people.cn/90777777749417, dostęp z dnia 2 lutego 2021r.

[22]           The Korea Herald, Death toll in Polisch train wreck climbs to 16, http://www.koreaherald.com/view.php?ud=20120304000383&ACE_SEARCH=1opublikowano 4 marca 2012, dostęp z 10 stycznia 2022.

[23]           Dawn, Fourteen killed, 60 injured in polish train crash,  down.com/news/700087, opublikowano 4 marca 2012, dostęp z 20 lutego 2021.

[24]           The Phuket News, At least six dead in Polish train crash: offical., https://www.thephuketnews.com/at-least-six-dead-in-polish-train-crash-official-29070.phpopublikowano 4 marca 2012, dostęp z 10 stycznia 2021.

[25]           Bangkok Post,  At least six dead in Polish train crash: official, https://www.bangkokpost.com/world/282778/at-least-six-dead-in-polish-train-crash-official, opublikowano 4 marca 2012, dostęp z 10 stycznia 2022.

[26]           Onet Śląsk, Katastrofa kolejowa: akcja ratunkowa zbliża się do końca, https://wiadomosci.onet.pl/slask/katastrofa-kolejowa-akcja-ratunkowa-zbliza-sie-do-konca/tkf9r8r, opublikowano 4 marca 2012, dostęp z 10 stycznia 2022.

[27]           Bangkok Post, Polish train crash leaves 15 dead, 60 injured, https://www.bangkokpost.com/world/282787/polish-train-crash-leaves-15-dead-60-injured, opublikowano 4 marca 2012, dostęp z 10 stycznia 2022.

[28]           Philippine Daily Inquirer, 14 killed, 60 injured in Polish train crash, https://newsinfo.inquirer.net/155961/at-least-6-dead-in-polish-train-crash-%E2%80%93-official, opublikowano 4 marca 2012, dostę z 8 maja 2021.

[29]           Hürriyet Daily News, Several killed, 60 injured in Poland crash train, https://www.hurriyetdailynews.com/several-killed-60-injured-in-poland-train-crash-15177, opublikowano 4 marca 2021, dostęp z 10 stycznia 2022.

[30]           Ghana News,  Poland suffers deadly train crash near Szczekociny, https://newsghana.com.gh/poland-suffers-deadly-train-crash-near-szczekociny/, opublikowano 4 marca 2012, dostęp z 10 styczni 2022.

[31]           Ibidem.,  At least 14 dead and doezens injured when two trains collide in Poland, https://newsghana.com.gh/at-least-14-dead-and-dozens-injured-when-two-trains-collide-in-poland/, opublikowano 4 marca 2012, dostęp z 10 stycznia 2022.

[32]           J. Chmielewski, C. Borowski, Independent Online, Poland mourns for train crash victims, https://www.iol.co.za/news/world/poland-mourns-for-train-crash-victims-1248297, opublikowano 5 marca 2012, dostęp z 10 stycznia 2022.

[33]           Independent Online,Signal controler faces charges in Poland, https://www.iol.co.za/news/world/signal-controller-faces-charges-in-poland-1249384, opublikowano 5 marca 2012, dostęp z 10 stycznia 2022.

[34]           Ibidem., Train dispatcher released over deadly crush, https://www.iol.co.za/news/world/train-dispatcher-released-over-deadly-crash-1250059, opublikowano 6 marca 2012, dostęp z 10 stycznia 2022.

 

Imieniny

Zegar

Pogoda

Zaprzyjaźnione Instytucje

Archiwa Społeczne